content_euro

کابوسی برای صنعت خودروی سازی اروپا!

VN:F [1.9.11_1134]
امتیاز:
۱ رای

اروپا که همیشه قطب اصلی صنعت خودرو سازی جهان محسوب میشد، اکنون دوران فاجعه باری را سپری میکند.

این بار Sergio  مدیر عامل شرکت فیات-کرایسلر و رییس انجمن خودروسازان اروپا طی سخنرانی که در کنفرانس تجارت اروپا برای خودروسازان اروپایی در ۲۰ مارس انجام میداد، فریاد کمک خواهی برآورد!

 

"ترس آور" واژه ای بود که وی برای صنعت خودروی اروپا برگزید! او پیش بینی کرد فروش خودرو در این قاره تا مرز ۵% کمر خم کند و تا سال ۲۰۱۴ نیز خبرهای خوشایند در راه نخواهد بود. همیشه قیمت بالای بنزین یک عامل مهم است و این بار که قیمت بنزین به مرز ۱۰ دلار در هر گالن در فرانسه رسیده است، اوضاع فاجعه بار تر میشود.

 

 

 

او خطاب به اتحادیه اروپا اعلام کرد صنعت خودرو در این قاره احتیاج به بازسازی عمیق و پشتیبانی های اساسی تر دارد.

گفتنی است درخواست خرید خودروی نو در اروپا نسبت به سال گذشته حدود ۹٫۷% کاهش یافته است که این میزان حتی از اوج بحران اقتصادی در ۲۰۰۹ نیز بدتر است. این میزان در فرانسه حدود ۲۰٫۵% و در ایتالیا در حدود ۱۷٫۸% کاهش یافته و آلمان نیز با کاهش درخواست ۰٫۲% مواجه است. اوضاع در کشورهای ضعیف تر بدتر است به عنوان مثال در پرتغال ۴۷٫۹% کاهش و در یونانی که به سختی محصول نو به فروش میرسد، تنها ۳۸۰۰ خودروی نو در ماه گذشته به فروش رفته است.

طبق گفته های سرجیو، صنعت خودروی اروپا باید ۲۰% از حجم صنعت خود را به دلیل نبود مشتری، طور کامل تعطیل کند که شامل ۳ میلیون واحد صنعتی و تعداد بسیاری کارگر و کارمند خواهد شد. اما این رخداد در اروپا به سادگی نمیتواند انجام پذیرد! این جحم تولید مازاد نیاز بازار باعث کاهش قیمت محصولات و ضربه پذیر تر شدن صنعت و کاهش ارزش شرکت های سازنده شده است به طوری که به گفته سرجیو "همین امر است که اکنون هیچ کس در اروپا پول در نمی آورد!"

سرجیو اینطور ادامه میدهد که برخی کشورهای اروپا بر خلاف قوانین اتحادیه از تعطیل شدن واحد های صنعتی خود و اخراج کارمندان آن جلوگیری میکنند و به عنوان مثال دولت فرانسه دست به کار شد تا صنعت خودروی خود را نجات دهد تا آنها مجبور به ورشکستگی و یا تعطیل شدن نشوند، اما در آمریکا دقیقا عکس این اتفاق رخ داد. دولت به شخصه وارد عمل شد تا جنرال موتورز و کرایسلر را از ورشکستگی نجات دهد. او از اتحادیه اروپا در خواست کرد در قوانین کار تجدید تظر کنند چرا که برخی کشورها آن را انجام نمیدهند!

 

شرکت هایی همچون Alas ، VW،  BMW و Daimler  حز معدود خودرو سازان اروپایی بودند که در سال گذشته رشد اندکی داشتند و وضعشان از باقی بهتر است. اما اوضاع برای پژو-سیتروئن، فیات، PSA، اپل، رنو و حتی فورد آمریکا اصلا خوب نیست و این شرکت ها با کاهش زیادی در فروش مواجه اند. آلمان دقت عمل بیشتری به خرج داده و در حال بازسازی خودروسازی کشور خود است به طوری که با جذب برخی سرمایه گذاران خارجی خصوصا چینی ها، اوضاع خودروسازی در این کشور رو به بهبود است.

 

به نقل از bi.

Share

*
سایر نوشته های اقتصادی (9 از 23 مقاله)
iphone